علوم سوم تجربی
علوم سوم تجربی
این وبلاگ در زمینه جمع آوری و ارائه مطالب جذاب علمی مرتبط با کتاب سوم راهنمایی در درس علوم می باشد 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علوم سوم تجربی و آدرس sevom156khavary.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





به نام یگانه بی همتا
فصل 6 کتاب سوم راهنمایی (علوم تجربی): کار ، انرژی ، توان
کار:
تعریفی که مردم از کار دارند متفاوت از تعریفی است که علم از کار دارد از نظر علوم تجربی هرگاه بر جسمی نیرویی وارد شود و جسم در راستای نیرو جابجا شود کار انجام شده است.
برای فهم بهتر به مثالهای زیر توجه کنید:
مثال اول: اگر فردی ماشینی را هل دهد به ماشین نیرو وارد کرده است اگر ماشین در جهتی که نیرو وارد شده حرکت می کند می گوییم کار انجام داده است. ولی اگر ماشین از جای خود حرکت نکند چون جابجایی ندارد پس هیچ کاری انجام نشده است.
مثال دوم: اگر فردی جعبه میوه ایی را در دست بگیرد و در مسیر افقی حرکت کند، این فرد دو نیرو بر جعبه وارد کرده است نیروی اول نیرویی است که باعث می شود جعبه به سمت جلو حرکت کند پس این نیرو در راستای افقی کار انجام داده است. نیروی دوم نیرویی است که فرد بر جعبه وارد می کند تا بتواند جعبه را نگه دارد(برای غلبه بر جاذبه زمین) در این حالت چون نیرو وارد شده اما جسم در راستای عمودی هیچ حرکتی ندارد پس می گوییم هیچ کاری در راستای عمودی انجام نشده است.
مثال سوم: فرد وزنه بردارهنگامی وزنه را بالای سر خود بلند می کند کار انجام داده است اما زمانی را که باید وزنه را بالای سرش نگه دارد با آنکه نیرو وارد می کند و ماهیچه های بدنش زیر فشار وزنه است اما چون هیچ حرکتی در راستای عمودی ندارد پس کاری هم انجام نمی دهد.
نکته 1 : برای انجام کار لازم نیست حتما جسم از حال سکون به حرکت درآید ، برای مثال اگر ماشینی سرعتش کم یا زیاد شود و یا بدون تغییر سرعت ، مسیر حرکتش را تغییر دهد در تمام این شرایط هم کار انجام شده است.
نکته 2 : اجرام آسمانی که دور از سیارات و ستارگان حرکت می کنند کاری انجام نمی دهند هر چند حرکت می کنند زیرا نیرویی از طرف هیچ جسمی بر آنها وارد نمی شود.
محاسبه و اندازه گیری کار:
با توجه به تعریف دو مورد اهمیت دارد که عبارتند از : نیرو و جابجایی.
بنابراین برای محاسبه مقدار کار از رابطه روبرو استفاده می کنیم:                           کار = نیرو * جابجایی
با توجه به اینکه در علم برای هر چیزی واحدی اعلام می شود واحد کار نیز از ضرب دو واحد نیرو و جابجایی بدست می آید:     نیروF( واحد آن نیوتنN است)* جابجاییd(واحد آن مترm است) پس کار واحدش نیوتن مترN.m می باشد که به آن ژولj  هم گفته می شود.
نکته 3 : هنگامی که جسمی به سمت بالا حرکت می کند مقدار نیرویی که نیاز دارد برابر با وزن جسم است.
یادآوری: وزن یک جسم مقدار نیرویی است که از طرف زمین بر جرم جسم وارد می شود و از رابطه زیر بدست می آید:                        وزن = نیرو * 10             واحد وزن نیوتن است
مسئله 1 : دانش آموزی با وزن 600 نیوتن از پلکانی به ارتفاع 5 متر بالا می رود این دانش آموز چه مقدار کار انجام داده است؟
 
مسئله 2 : اگر دانش آموزی جعبه ایی به جرم 30 کیلوگرم را از پله کانی به ارتفاع 3 متر بالا ببرد چقدر کار روی جعبه انجام داده است؟
 

[ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, ] [ 23:49 ] [ آقای هوشنگی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 4234
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1